MBFW Berlijn DAG 2

#Modedokter Berlin Fashion week #part2

A fresh start of the day!

Een goeie douchebeurt doet wonderen. Ik knap er helemaal van op. Na de lange dag van gisteren, doe ik het deze ochtend iets rustiger aan. Als ik uit de badkamer kom zie ik een berichtje van Tom op mijn telefoon dat hij zichzelf buiten heeft gesloten en op me wacht bij het ontbijt. Dan heeft hij wel wat geduld nodig, voordat ik weer in de plooi zit. Eenmaal beneden bij het ontbijt aangekomen, loopt Tom wat verdwaasd op zijn slide badslippers rond (alleen de witte sportsokken ontbreken nog). Met een kop koffie verteld hij mij zijn ochtendavontuur. Wakker geschrokken door het tijdstip en uit angst dat hij geen ontbijt meer zou krijgen is hij op zijn badslippers met zijn sigaretjes naar beneden gevlucht. Totaal vergeten dat je zonder deurpasje niet meer binnen, laat staan boven komt. Om eerst aan zijn nicotine behoefte te voldoen, trekt hij iets te snel aan zijn eerste sigaretje van de dag. Hij volgt zijn weg naar het ontbijt en de "trekkracht" van de sigaret stijgt naar zijn hoofd. Zijn hoofd wordt ligt en hij lazert met zijn badslippers in zijn designer outfit van de trap af. In een hotel waar meerdere "mode-mensen" aan het ontbijt zitten, wil je op dit moment het liefste zelf in rook opgaan. Mijn dag is goed begonnen, mijn lachspieren zijn alweer opgewarmd. Na het ontbijt nemen we nog een kop koffie met een zelf ter plaatsen gebakken wafeltje (zondigen is deze dagen eerder regel dan uitzondering, dat wordt weer hard trainen om het eraf te krijgen). Onder dit dubbel genot van koffie en een wafel bespreken we de dag die komen gaat. Vandaag bezoeken we de Premium beurs en show & order die ernaast ligt. Als we tijd (en zin) over hebben gaan we misschien nog naar de Seek beurs.

Berlin Premium

De merken op de Premium beurs zijn wat eigenzinniger, soms zelf provocerend. Zelf raak ik altijd meer geïnspireerd van deze beurs dan de Panorama. Dit komt waarschijnlijk ook door het pand en de locatie waar de Premium zich bevind. De beurs vind plaats in Station Berlin. Een voormalig depot van de post uit vervlogen tijden. Het ziet er echt authentiek uit, nog oude stijl. Het ligt direct naast het metro en tram station Gleisdreieck. Behalve dat het een geweldig pand is, is de aankleding ook meer inspirerend. De stands staan hier ook niet perfect afgemeten in rijtjes naast elkaar, soms moet je en beetje kris kras door een ruimte lopen. Deze ruimtes worden ook hier hallen genoemd, al heeft het op mij niet het gevoel van een hal. We besluiten rechtsom bij de eerste ingang te beginnen met de ronde over de beurs. Nog voordat we goed en wel binnen zijn worden we aangesproken door een man die vraagt of we roken (shit, is het te ruiken?). Nou ja, ik ben net een "kaars", ik rook alleen als ik uitga (en dan nog het liefste Cigarillos), dus ik heb ook niks te roken op zak. Ik verwijs de man door naar Tom. De man blijkt een vertegenwoordiger te zijn en prijst ons een nieuw soort elektronische sigaret aan van het merk Iqos by Philip Morris. Iqos staat voor I-Quit-Ordinary-Smoking en ik ben direct groot voorstander. Er gaan speciale sigaretten (heets genaamd) in het apparaatje dat Iqos heet, waarna er verhitting plaatsvindt en je de daarbij vrijgekomen rook inhaleert. Het is inderdaad niet die chemische smaak van een elektronische sigaret en ik ben verbaasd over het "echte" gevoel.

Maar goed, daarvoor zijn we hier niet. Zodra ik de deur van de eerste ruimte in ga, begint mijn hart al sneller te kloppen. Dit is dan ook wel meteen mijn lievelingshal. Ik kan niet precies benoemen waarom, maar in deze hal liggen altijd kleine cadeautjes verstopt. Regelmatig vind ik hier een nieuw upcoming merk of een nieuwe trend die ik wil volgen. Vaak zie ik hier ook de kersjes op de taart. Kleine accesoires merkjes of leuke shirtjes ofzo die mijn winkel leuker maken. Het grote geld in de winkel wordt verdiend met A-merken, zoals Nikkie, Josh V en Liu Jo. Hier gaat dan ook het meeste geld naartoe. Om mijn winkel anders te maken dan andere winkels en er mijn eigen "sausje" overheen te gieten, is het belangrijk te zoeken naar kersjes om de taart mee op te leuken. Dus nee, het is niet dat ik hier de pot met goud vind, maar wel het strooisel waardoor je in mijn winkel net zo wordt geïnspireerd, als ik op deze beurs. En binnen de eerste 20 minuten is het al raak. Ik loop tegen een stand met waanzinnige jassen aan. Niet dat ik ernaar opzoek ben, maar ik vind wel dat het tijd wordt voor iets nieuws. De Airforce jassen zijn nu ook al langzaam passé (ik bedoel, wie loopt er niet in onderhand) en ze worden steeds meer nagemaakt in goedkope versies. Alleen naast een mooie wollen coat is het wel belangrijk dat er ook een praktische jas aan de kapstok hangt. En met Nederland als fietsland willen we ook fashionable op de fiets of scooter zitten met een jas die warm is, waar geen wind doorheen gaat en tegen een behoorlijke spat regen kan.

Daar sta ik dan oog in oog met mijn nieuwe liefde; Canadian. Gedisciplineerd bekijk ik de aangeboden collectie. Niet alles is draagbaar en ik zie ook veel marketing-items. Dit zijn opvallende stuks die gebruikt worden om aandacht te trekken in de media of zoals hier op de beurs. Deze jassen gaan meestal niet in productie en komen niet in winkels terecht, maar wel op TV of in de modebladen om zo naamsbekendheid te krijgen. Terwijl ik door de rekken snuffel, kijk ik ook direct op mijn telefoon en surf op internet naar de online bekendheid van dit merk. Het is namelijk mijn overtuiging dat een merk online goed vindbaar moet zijn wil het succes hebben. Daar zie ik dan ook meteen dat er een aantal "grote jongens" dit merk al online aanbieden. Dus dit merk heeft wereldwijd toch al wat bekendheid. Wederom een pluspunt. Omdat ik een Nederlandse ondernemer ben, is het wenselijk een merk ook in Nederland in te kopen. Dit heeft onder andere met invoerrechten te maken. Daarnaast maken merken gebruik van handelsagenten of distributeurs in een land. Dit doet een merk, omdat een handelsagent of distributeur al veel kennis in huis heeft over de markt en het aanbod in een bepaald land en zo hoeft het merk niet iedere keer in een land het wiel opnieuw uit te vinden. Vandaar dat ik navraag doe naar de Nederlandse vertegenwoordiging. En die blijkt er niet te zijn. Dat is lastig. Wel is er een agentschap in Düsseldorf die mij verder wil helpen. Hier ga ik mee akkoord en ik word over de beurs begeleidt opzoek naar de dame in kwestie. Handelsagenten vertegenwoordigen vaak meerder merken, daarom is een handelsagent van een bepaald merk niet altijd op de beursstand. Ze wisselen tussen de stands van de merken die ze vertegenwoordigen. Na een korte ontmoeting staat er een afspraak in de showroom van deze agente in Dusseldorf in mijn agenda. -Wordt vervolgd-.

How much Versace can you handle?

We lopen verder over de beurs. Citroen groen schittert op een presentatiepop. Gecombineerd met een mosbruine panterprint. Dit is echt het nieuwe kleurbeeld voor winter 2019. Veel bruinachtige groen tonen gaan we zien in combinatie met fluortinten of juist zachte pastels. De dierenprints blijven. De vernieuwing in de dierenprints zit in de Versace look-a-likes. Versace is een Italiaans modemerk bekend om zijn renaissance prints. Een renaissance print is vaak over-the-top, dramatisch, druk en uitgevoerd in full color. In de print zitten authentieke kenmerken van kettingen die op slangen lijken, lauwerenkransen van Julias Cesar en dramatisch afgebeelde gezichten, zoals de gezichten van de Trevi fontein in Rome. Versace is er groot mee geworden. Helaas dankt het merk Versace zijn bekendheid bij het grote publiek door de moord op ontwerper en oprichter Gianni Versace voor zijn huis in Miami. In Europa vallen de verkoopresultaten van het merk Versace onder de bezielende leiding van zus Donatella Versace al een aantal jaren tegen. Gezien de nieuwe modetendensen gaat dit tij keren. Ik voorspel de comeback van Versace in Europa. Als moeder van de print die nu in iedere wel terug is te vinden, kan het succes van Versace niet uitblijven.

Stand-out or Fade-out!

Waar gister op de Panorama beurs nog t-shirt met airbrush verf gepersonaliseerd worden, zit hier op de Premium een meisje schoenen van een gepersonaliseerd verftekening te voorzien. Uniek zijn wordt voor de consument steeds belangrijker. Opvallen om gezien te worden in plaats van mee gaan in de grijze massa. We moeten natuurlijk wel, want voor de nieuwe generatie breekt er een tijd aan met minder banen en meer kandidaten. Opvallen, zodat het licht op jou kwaliteiten schijnt, zien we in de mode dus ook steeds meer terug.

Vandaag draag ik een gouden oversized pilotenbril. Ik ben helemaal in het zwart gekleed en heb mijn zwarte outfit opgeleukt met gouden accessoires, zoals een gouden belly-chain (ketting om middel), een gouden bril op mijn neus en zelfs mijn zwarte tas en schoenen zijn van gouden details voorzien. Mijn bril valt op en een leuke dame spreekt mij aan. Ze vraagt mij waar ik mijn bril en/of zonnebril opberg als ik deze even niet nodig heb. Ja in mijn brillenkoker natuurlijk. Of ik daar plaats voor heb in mijn tas? Nee, natuurlijk niet. Daarom biedt zij ons een fashionable brillenmapje aan om als accessoire aan je tas te hangen. Ik bekijk de gelikte gouden standaard met de verschillende brillenmapjes en vervolgens bekijk ik een brillenmapje van binnen. Ik test een mapje en hangt het aan mijn tas. Wat een leuk product. Het merk heet Any Di en is maakt behalve brillenmapjes ook praktische fashionable werk tassen. In deze tas past zowel een laptop als werkmap op a4 formaat. Ook de tas ziet er net zo gelikt uit als het brillenmapje. Op de stand is ook een corner ingericht voor Windows laptops (de computerfabrikant). Any Di heeft een lijn speciaal voor Windows producten ontworpen, echt geweldig om te zien. Zo hebben ze nog een aantal functionele snufjes in top kwaliteit uitgevoerd en allemaal Europese productie. De verkoopprijs van dit alles laat ik even achterwegen. Het is het waard, maar of je het ervoor uit wil geven is ten tweede. Toch blijft het bij mij in mijn hoofd spoken, dus wie weet zie je in mijn winkel binnenkort wel een mooie gouden standaard met brillenhoesjes bij de kassa staan. Ik besluit er nu nog een nachtje over te gaan slapen.

Are you Dutch?

Nederlanders hoor je in het buitenland meestal al van een afstand aankomen. Of het nou onze hard klinkende taal is (vooral met een harde "G") of onze luidruchtige en drukbewegende aanwezigheid, ik weet het niet. Toch typisch dat je dan ook op een beurs van een afstand al hoort dat je een merk met Nederlandse roots nadert. Ik heb het over Nikkie. Twee giga stands doemen op, zodra we de hoek om zijn. Een stand voor Fifth House en een stand waarin Nikkie en Kate Moss gedeeld worden. Van veraf staat Nikkie Plessen herself al te zwaaien, haar armen wijd om mij een dikke knuffel te geven. Wat een heerlijk mens is het toch! Hier vragen ze niet of je wat wil drinken, hier krijg je direct een glas bubbels in je handen. Precies wat ik nodig had. Want stel je voor mijn lever krijgt afkick verschijnselen. De meiden op de stand kijken niet allemaal meer even fris uit de oogjes na het nachtelijk avontuur van de dag ervoor. Maar lol hebben ze wel en het enthousiasme druipt ervan af. Een welkome afwisseling na alle serieuze blikken van de Duitse vertegenwoordigers. Op beide stands blijf ik uiteraard te lang plakken en ben ook ik veel te veel aanwezig. De collecties zijn weer typisch Nikkie, met herhalingen van de bestsellers in nieuwe kleuren, voldoende korte rokjes en een duidelijk handschrift. En ook Nikkie gaat met de trends mee. Verdeeld over de drie collecties (Nikkie, Kate Moss en Fifth House) zien we mosgroen en bruin tinten, dierenprints en uiteraard een Versace look-a-like.

Ook aan de pastels en fluortinten is gedacht. Het lijkt wel alsof ik even speelkwartier heb. Hierna ga ik plechtig weer terug in het gareel.

Na de clean witte stands van Nikkie, is de stand van Fabienne Chapot wel even andere koek. De kleuren en opvallende prints in de kleding en ook in het interieur en de aankleding van de stand komen je tegemoet. Overdaad schaadt, is hier niet gelogen. Fabienne Chapot moet je leren waarderen. Het heeft een super luxe uitstraling en de prints in combinatie met de schnitt van de producten, zorgen ervoor dat veel dames er echt mooier op worden. Bij Fabienne Chapot klopt gewoon de prijs kwaliteit verhouding en zelfs op de kleinste details wordt gelet. Al is de stand absoluut niet commercieel en ook de selectie van kleding die is ingehangen in de stand is erg vooruitstrevend (zwak uitgedrukt).

Shame on you!

Tijd voor een sanitaire stop. Even langs het kleine kamertje. Komen we Nikkie Plessen voor de toiletten tegen. Tom knoopt een praatje aan, terwijl ik doorvlieg naar het toilet, gewoon omdat ik te nodig moet. Wanneer ik met mijn net gewassen natte handen (er is weer niks om je handen te drogen, grrrr) al wapperend naar buiten loop, tref ik een schater lachende Tom aan die Nikkie weg zwaait. Wat heb ik gemist? Nou, verklaart hij, Nikkie is na jou naar het toilet gegaan en kwam voor jou terug. Dus zei Nikkie in het voorbij lopen; Nathalja heeft lang werk. Waarop Tom antwoordt; Nathalja heeft vast een grote boodschap. Ja, zegt Nikkie, ook de koningin moet! Lekker stel die twee. En bedankt! Wat kan die Tom toch een bitch zijn (grapje).

Show & Order

Tussendoor verlaten we de Premium en steken over naar de andere kant van het terrein waar de Show & Order beurs zich bevindt. De Show & Order doet me denken aan de "Berekuil" op mijn oude middelbare school Bernardinus College in Heerlen. Het is een gebouw van meerdere verdiepingen met op iedere etage op dezelfde plek een groot vierkant gat waar je naar boven en beneden kan kijken. We dolen rond over de verschillende verdiepingen met veelal mini stands vol accessoires. Ook schoenenmerken zijn hier veel te vinden. Gezien het oversized modebeeld, wat ook terug te zien is in de schoenmode met de spekzolen, verwacht ik ook oversized sieraden. Allesbehalve, de sieraden zijn nog steeds fragiel. Ook voor winter 2019 worden we geacht veel verschillende fragiele sieraden samen te dragen. Dus veel kleine ringen aan je vingers, en veel losse kettinkjes. Persoonlijk kan ik er helemaal niks mee. Dan zie ik liever de schoenmode waarbij ik meerdere flashbacks beleef naar vervlogen tijden. De discussie die ik als tiener thuis met mijn ouders had, omdat ik een paar Buffalo schoenen niet mocht kopen. Mijn vader omschreef destijds de Buffalo als een productiefout van een therapeutische schoen. Zo groots als de Buffalo spekzool in de jaren '90 was, zo groots is de Buffalo nu weer vertegenwoordigt op de beurs. Behalve de Buffalo zien we ook dat de herintreding afgelopen winter van de Dr. Martens boots, ook zo populair in de jaren '90, voort zet. En ook voor aankomende winter mogen we onze jurkjes met stoere boots blijven combineren. De grootste slag zit in de sneaker. Kennen we de opmars nog van de Nike gymp met een verhoging in de hak (later gevuld met lucht, Nike Air Max)? Veel gympen hebben een vette knipoog naar deze "gabberschoen". Oftewel over the top uitgevoerd in felle kleuren en prints, zoals we die deze zomer al zien (kijk bij Steve Madden). En anders very sophisticated plain uitgevoerde sneakers met zo min mogelijk toeters en bellen. Hieronder vallen ook de trendy pantysok sneakers van Balenciaga (nagemaakt door Reinders). Voor deze zomer is een witte sneaker trouwens een echt musthave, vooral look-a-like "street sneakers" (Nikkie, Fifth House)en alle afgevaardigde van de Fila jump sneaker.
Onze ronde Show & Order en Premium zit er bijna op.

We kijken nog even binnen bij de showroom van Luisa Cerano. Zij staan niet met een stand, maar hebben een soort klaslokaal op het terrein afgehuurd dat ze in Luisa Cerano stijl hebben omgetoverd. Het gebruik van hoogwaardige materialen spat ervan af. Bij het zien en voelen van zoveel puurheid maakt mijn inkopers hard altijd een klein sprongetje. Jammer dat er zo weinig consumenten nog opgroeien met materialen kennis en het belang van kwaliteit niet meer kunnen beoordelen. Goeie oude tijd vervliegt en de focus op de toekomst haalt mij uit mijn droomwereld. Tijd om terug te gaan naar het hotel en ons klaar te maken voor vanavond.

Destination E-Werk; Riani Fashionshow

Ons debuut entree op MBFW. Gekapt en gehakt in schoenen met een open teen (het is rond het vriespunt) zetten we stevig de pas erin richting the place to be E-Werk. De designer shows van MBFW zijn gecentraliseerd op een punt in Berlijn. Genaamd E-Werk, een oude technoclub en voormalig historisch elektriciteitscentrale"Abspannwerk Buchhandlerhof", gelegen nabij Checkpoint Charlie.

Ditmaal duurt de hop on, hop off met het openbaar vervoer langer dan gepland. De tijd begint te dringen. Voor de deur verstop ik me in een donker hoekje om mijn wollen sokken uit mijn schoenen met open teen te halen. Gepast naar de show van Riani draag ik een groen met blauw geruite golf broek met daarop een oversized sweater uit de nieuwe collectie van Riani. De van marino wol vervaardigde sweater heeft eigenlijk een langere top eronder zitten. Deze top heb ik op de hotelkamer uit de trui ter waarde van 379 euro gesloopt. Alleen maar omdat ik vind dat het mijn figuur ten goede komt als je mijn taille ziet met een oversized sweater (hoe gek kan je zijn). Bij een zomeroutfit horen naar mijn mening ook passende schoenen. Mijn elastiek sokschoenen met open teen van Remy passen er perfect bij. Ze zijn alleen een beetje koud zo rond het vriespunt. Dus heb ik er lekkere wollen Falke sokken ingedaan voor de weg ernaartoe. In de hoop dat niemand dit zou opvallen in het donker. Na mijn sokkenwissel betreden we de rode loper. Linksaf is voor beroemdheden en rechtsaf voor de rest. Uiteraard kies ik dan voor de linkerkant van de rode loper. Wat eindigde in een drama van excuses om me door de menigte persjournalisten heen te wurmen, die mij vooral als vervelend ervaren. Nou ja, mijn tijd komt nog wel. En het is natuurlijk Duitsland, daar kennen ze de Modedokternog niet. Bij de entree ontvangen we een plaatsbewijs na het overhandigen van de uitnodiging, de aanmelding en ons paspoort.

Tot mijn grote verbazing mogen we staan in het reserve vak achter de tribune. Daar ben ik niet blij mee. Langs de rand van de zittribune loop ik richting catwalk en tik wat ongeïnteresseerd op mijn iphone. Met een oog hou ik in de gaten wat er gebeurd. Op de catwalk lopen dames en heren met headsets en clipboards druk mensen naar hun plaats te wijzen. Het valt mij op dat een dame in een blazer loopt in plaats van een shirtje. Duitsers kennende is een persoon met een "kraagje" hoger in rang, dus haar moet ik hebben. De show staat op het punt te beginnen en op dat moment stap ik de catwalk op en spreek de dame in de zwarte blazer aan. Volledig verontwaardigd in mijn beste Duits, leg ik haar uit dat ik het geen stijl vind dat we gevraagd zijn vanuit Nederland te komen om "live" te gaan tijdens de show en dat we nog geen zitplaatsen hebben. Zonder blikken of blozen wijst ze mij een plaats aan op de tweede rij direct achter "toute bekend Duitsland" en Tom mag op rij drie achter mij zitten. We zijn de koning te rijk.
Fashionshow Riani start spectaculair met Dundu Giant of Light. Een reuzen wit skelet gevuld met led lampjes die vrijwel onzichtbaar wordt aangestuurd door een team van een man of zes. Dundu trapt de catwalk show af en de toon is direct gezet. Meer dan 30 modellen wisselen elkaar een voor een af in zowel ready to wear collectie die nu uitkomt, als een impressie van wintercollectie 2019. Dit zijn de shows die je wil zien. Dit is de show die je wil meemaken. Hier wordt over gesproken. En zoals het geschreven staat in de etiquette zwaait hoofd designer Ulrich Schulte met zijn assistente Isi Degel, de show af. Na de show graait iedereen driftig naar de goed gevulde goodiebag onder de bankjes. De goodiebag is gevuld met een doorzichtig toilettasje vol  Babor  producten met onder andere mooie beauty ampullen. Wat een verwennerij. Een aantal "tangen op leeftijd" had de goodiebags eerder in de smiezen dan het overige publiek en vulden hun tassen snel met de goodiebags van de anderen. Hoe brutaal! Ik moet wel toegeven dat de gezichten van deze hebberige vouwen verraden dat ze vooral een aantal extra beauty ampullen ook wel ernstig nodig hadden. Nu iedereen naar de uitgang snelt, wacht ik even rustig af. Onze zitplek is namelijk vlakbij de entree van de catwalk. Dus de wand waar de modellen achter vandaan komen. Twee beveiligers stellen zich grotesk voor deze ingang op. Om er zeker van te zijn dat niemand zonder toestemming naar binnen glipt. Dat is dan weer spijtig voor mij, dat ze mijn gedachte kunnen lezen. Maar ik geef niet op en gebaar Tom mij te volgen. In het midden van de entree prijkt groot het Riani logo. Ik vraag de beveiligers of ze een stukje aan de kant kunnen gaan, zodat ik voor het Riani logo op de foto kan. Twijfelend zetten ze een stapje opzij. Tom heeft mijn plan in de gaten en speelt het spel mee. Hij begint foto's van mij te maken en gebaard naar de beveiligers dat ze nog te dichtbij staan. Ze moeten nog een beetje aan de kant en dat doen ze. Bijna heb ik het vertrouwen van de beveiligers gewonnen om achter de schermen te gaan en op dat moment kopiëren een aantal Duist ebloggers ons idee en gaan achter Tom in de rij staan om ons na te apen. De beveiligers ruiken onraad en nemen hun oude positie weer in. Shit, plan mislukt.

Ook wij dralen langzaam richting uitgang. Omdat ik niet van de volledige rode loper ervaring heb mogen genieten bij de entree, wil ik nu wel even als een beroemdheid over de  walk of fame lopen en een fotomoment grijpen voor het logo bord. Hier moet natuurlijk even gek gedaan worden en dat valt op. Een goed uitziende ietwat donker getinte dame van middelbare leeftijd met lang donker los krullend haar en opvallend getuite lippen komt naast me staan. Ze ziet de humor van ons spel in en stelt zich voor. Omdat we haar naam niet helemaal goed kunnen verstaan verbasteren we haar naam naar "Frau Eifersucht". Ze lijkt het prima te vinden en vraagt ons mee te komen naar de touringcar waarmee we naar de afterparty gaan. De wat?!? En voor we het weten zitten we in een grote zwarte chique bus met een polsbandje om onze arm.

After Party exclusive!

De bus stopt voor Hotel Zoo bij de Zoölogischer Garten in de buurt. Dundu Giant ontvangt ons daar vriendelijk. Even imposant als tijdens de show bekijken we het tafereel van dichtbij. Snel hierna gaan we de hal van het hotel in met zijn extreem hoge plafond en spectaculaire lamp. Onze jassen worden aangenomen en opgehangen. We betreden de feestzaal via een smalle gang vol met flessen wijn aan de muur. Halverwege de gang is een wand bezaaid met roze neprozen voor een fotobooth. Hier moeten we natuurlijk even gebruik van maken. Een drieluik foto en daarna een boomerang filmpje. Ook wij laten onze stempel achter.

We lopen verder de feestzaal in. Mijn mond valt open van verbazing, wat een mooie ruimte. Aan de linkerzijde is een bar gemaakt van tafels. In het midden van de zaal hangen drie grote gouden vogelkooien aan het plafond versierd met dezelfde roze rozen als aan de wand en gedempte verlichting erin. Onder de grote vogelkooien staan over the top gedekte tafels waar wederom tout bekend Duitsland bij elkaar zit. Rondom is ruimte om te "scharrelen". Aan de linkerzijde kijkt de ruimte uit op een gigantisch balkon waar de letters R I A N I in grote witte platen met witte verlichting erop is uitgewerkt. Rondom de gigantische letters staan de rokers in de kou aan hun sigaretje te trekken. De rechterzijde van de zaal is gevuld met een aantal bescheiden statafels, keurig gedekt met wederom roze rozen. Tussen de statafels is een ruimte vrij gehouden waar de DJ staat en er dus plek is om te dansen. Tegen de achterwand staan groen velours bekleden banken met aan de rechterzijde een openhaard waar het hout gezellig knettert. Alle zitplaatsen zijn bezet en rondom het balkon is de ruimte ook al aardig gevuld, dus we zoeken een plekje tussen de openhaard (om even op te warmen) en de dansvloer in. Een ideaal plekje blijkt later op de avond. De bijzondere hapjes van hoog niveau wisselen elkaar af. Rundertartaar, zalmtartaar, kabeljauw, coquilles en als dessert hemelse modder (een soort chocolademousse). En alles met een passende wijn en wat voor wijn. Helaas heb ik het etiket niet goed genoeg gezien om de naam van de beste witte wijn te kunnen onthouden.

De vrouwelijke DJ geeft haar microfoon af aan de oprichter van Riani; Jurgen Bruckenmaier. Samen met zijn vrouw Martina Bruckenmaier heet hij ons welkom en bedankt hij ons voor onze komst. Ook bedankt hij de hoofddesigner Ulrich Schulte en diens assistent Isi Degel. Hij wenkt zijn dochter Mona erbij en bedankt als laatste de rest van het team. Met het in ontvangst nemen van het applaus komt een saxofonist en djembe trommelaar vol energie de zaal in. Deze twee mannen zetten direct de zaal op z'n kop. We staan te dansen en mee te klappen met de muziek. De saxofonist pakt een stoel en gaat er bovenop staan. Waarna de djembe trommelaar bovenop de mooi gedekte tafels gaat staan en er uiteindelijk overheen loopt. Wat een feest! En alsof dat nog niet alles is worden de twee artiesten vergezeld door mini-me Dundu Giant die tussen de menigte zijn dans moves laat zien. we dansen, zingen en maken af en toe een praatje met degene die we tegen het lijf aan lopen.

Oh my god! You are famous!

Bij het halen van een nieuw rondje coctails loop ik "Frau Eifersucht" weer tegen het lijf. Langzaamaan wordt mij duidelijk dat ze een bekende Duitser is en haar naam  Ayfer Arslan  is. Ze komt uit Frankfurt waar ze bekend is geworden in de modebranche door de verkoop van gelegenheidskleding, met name avondjurken aan voetbal vrouwen. Daarnaast heeft ze een programma op TV bij  RTL als styling expert en presenteert ze een lifestyle programma over het leven van miljonairs. Haar Instagram is @ayfersucht, dus ze vind het prima dat we haar "Frau Eifersucht" noemen. We wisselen gegevens uit en spreken af elkaar nogmaals te ontmoeten.

Tegelijkertijd geniet Tom van een rookpauze op het balkon. Ook hij raakt aan de praat met een paar interessante dames uit de branche en wisselt gegevens uit (helaas kan ik hier niet te veel over zeggen). Behalve een fantastisch feest ook een zeer geslaagde netwerk avond. Ik loop al een paar uur op mijn blote voeten door de feestzaal en wil nu toch echt graag richting bed. Hopelijk krijg ik Tom aangespoord, als ik hem eerst gevonden heb. Het is echt tijd voor een kort en welverdiend schoonheidsslaapje.

#staytuned, Klik hier voor deel 3!

Heb je deel 1 gemist? Klik dan hier!